PROTEJEAZĂ-ȚI MARCA! Motive pentru care brandul ar trebui protejat juridic
Rate this post

Într-o piață din ce in ce mai competitivă, jucătorii dezvoltă tot mai multe idei și aloca investiții pentru a-și identifica produsele și serviciile. În practică însă, uneori entuziasmați de creșterea valorii brandului (etiquiette-a, logo-ul, slogan-ul etc.) care identifică produsul /serviciul în piața, se pierde din vedere că acesta devine realmente o tentație pentru concurenți, de a prelua fără drept, în tot sau în parte, beneficiile unui brand gata creat, și care a dobândit deja o valoare de piață, în loc să aloce efortul în a-și crea propriul brand. 

De aceea, utilizarea unui brand într-o piață, poate deveni nerentabil dacă nu este înregistrat la oficiile  pentru proprietate intelectuală (P.I.), având în vedere că, în cazul în care se naște un conflict cu alta marca sau alt brand chiar neînregistrat, procedurile de soluționare a priorității legale sunt, de regulă,  costisitoare și de lungă durată, aproximativ 3-5 ani, perioadă în care brandul poate suferi o scăderea a valorii de piață, tocmai pentru că situația juridică a acestora este incertă. 

Așadar, pentru brandurile noi, ce sunt create și atribuite unui produs/ serviciu ce urmează să fie lansat în piața, este necesar, mai întâi să se facă o cercetare documentară pentru a nu intra în conflict cu mărci identice sau similare, și deci pentru a preveni un eventual conflict cu o marca deja înregistrată. Ulterior, după verificări, se va putea solicita înregistrarea mărcii cu protecție pentru piețele geografice unde urmează să activeze produsele/serviciile respective.  

Pentru brandurile existente in piata care nu au parcurs inca procedura de inregistare a marcilor, este util, de asemena, o cercetare documentara a brandului ce se intentioneaza a se inregistra ca marca,  pentru a se analiza in ce masura marca este distinctiva fata de alte marci din piata, dar si pentru a analiza daca marca, in forma folosita deja, eventual chiar devenita notorie intre timp, nu este inregistrata de catre un concurent.

In contextul actual, in care multe dintre businessuri, sunt mai mult sau mai putin nevoite sa se reinventeze, sa-si modifice produsele si serviciile sau sa aduca altele noi pentru a se adapta la situatia prezenta de piata, devine cu atat mai importanta apararea drepturilor privind bradurile, pe de o parte, pentru ca eforturile alocate pentru crearea altor produse/servicii (timp, buget etc) noi vor fi consistente, iar pe de alta parte, ca in momente mai putin calme sub aspect economic, ca cel in care ne aflam, tentinda competitotilor este mai mare de a incalcare  drepturile proprietatii intelectuale. 

O dovadă clară a atenției acordate protecției juridice a mărcii este faptul că, in 2019 la EUIPO (Oficiul Uniunii Europene Pentru Proprietate Intelectuala) , anul in care acesta a implinit 25 de ani de la infiintare, s-a inregistrat cererea de marca cu numarul doua milioane. 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.